GI-BANTNING - ett sätt att banta eller ett sätt att leva?

gi-bantning

GI-bantning, att banta genom att äta GI-mat, har varit räddningen för många överviktiga. Men GI-bantandet förvandlas gärna från en bantingskur till en ny sund inställning till mat.


BANTNING

I Sverige har genomsnittsvikten för både kvinnor och män ökar med 5-7 kg de senaste årtiondena. Det är motsägelsefullt att vi verkar blir allt fetare - trots att vi vet mer än någonsin, hur man måste göra för att inte gå upp i vikt. Trots det går många upp i vikt, och nästan lika många har någon gång försökt att banta.

Men varför bantar så många idag? Jo, det självklara svaret är ju att många vill gå ner några kilo, och gör detta genom att banta. Att banta innebär att man vill få ner sin kroppsvikt genom att äta mindre, ofta enligt en särskild diet. Tyvärr är det ofta en kortsiktig omläggning av kost och träningsvanor, vilket gör att övervikten kommer smygande tillbaka så fort dieten är avslutad.


BANTING

Ordet banting kommer Sir Frederick Banting, som föddes 1891 och dog endast 50 år gammal redan1941. Sir Banting var en kanadensisk professor i fysiologi som var verksam vid University of Toronto.

Banting lyckades tillsammans med forskarkollegor år 1921 framställa det bukspottkörtelhormon som fick namnet insulin. Upptäckten revolutionerade diabetesbehandlingen av diabetes och upptäckten belönades med Nobelpriset 1923 med nobelpriset i medicin. 


GI och INSULIN

Kombinationen GI-bantning är en lyckad kombination för den som vill äta rätt. GI-dieten, eller GI-metoden, uppfanns i början på 1980-talet och var då den kosthållningen som man rekommenderade diabetiker att hålla.

Egentligen är det en produkt av det som Sir Banting kom fram till - hur insulin och socker arbetar tillsammans i kroppen. Förenklat kan man förklara samarbetet så här: bukspottskörteln ska producera insulin, vilket är nödvändigt för att kroppen ska kunna ta hand om sockret vi äter. Äter man mycket socker så krävs stora mängder insulin. Äter man mindre mängd socker så behöver kroppen mindre mängd insulin. Diabetikers buskpottskörtel producerar inte insulin som den ska, varför det måste tillföras via tabletter eller sprutor.  

Genom att inte tillföra kroppen kolhydrater (socker) som kräver snabbt insulinpåslag håller även vi icke diabetiker vårt blodsocker på jämn nivå. Ett jämnt blodsocker leder till en jämn förbränning i kroppen. Ett väl fungerande system behöver bara lite insulin för att reglera blodsockernivån. Om insulinhalten ofta blir för hög, eller om insulinhalten svänger mycket upp och ner svarar kroppen med att bli mindre känslig. Då behövs det ännu högre halter av insulin för att hålla blodsockernivån konstant. 

En ökad nivå av insulin ger en kraftigt ökad fettuppbyggnad i kroppen. Detta är en ond cirkel då övervikt ger en ytterligare försämrad insulinkänslighet. Dessutom minskar muskelmassan och därmed möjligheten att förbränna fett. Om man istället väljer livsmedel med lågt GI-värde håller man kroppsfettet nere.

Att äta enligt GI-metoden innebär att man väljer mat som innehåller långsamma kolhydrater, proteiner och fett – i en sund balans. En sådan här kosthållning medför en jämnare blodsockernivå och därmed också långsammare utsöndring av insulin. Vissa lindrigt drabbade diabetiker kan med hjälp av kosten hålla sin insulinnivå jämn och på så sätt undvika att behöva tillföra insulin i form av tabletter. 

När man äter enligt GI-dieten äter man mat som gör att kroppen förbränner fett. Förlusten av muskelmassa blir minimal vilket gör att förbränningen och styrkan är kvar. Viktminskningen kommer på grund av minskning av fett. Det är det som är GI-bantning.

GI-bantning är därför i egentlig mening inte en diet eller kosthållning som är svår att hålla, eller tidsbegränsad, utan att välja mat med lågt GI kan du leva ett normalt liv - hela livet.

VAD KAN MAN ÄTA?

GI-bantning är ingen svältkur. Du ska du äta fem mål om dagen. Vissa dieter eller kosthållningar för viktnedgång är så stränga att de är svåra att följa och därmed blir det också svårt att nå målet att gå ner i vikt. Vill du lyckas med din GI-bantning ska du inte hoppa över måltider eller börja svälta dig.

Endel människor äter faktiskt för lite för att kunna gå ner i vikt. Det betyder att de signaler de sänder kroppen gör att kroppen tror att det är risk för svält, och sätter på minimal förbränning för att klara sig hela förväntade svältperioden. Dett gör att kilona sitter hårt på kroppen och är svårare att förbränna. När du ska påbörja en GI-bantning ska du, istället för att gå på svältkost, äta regelbundet och väl sammansatt kost. 

För att underlätta för dig har vi tagit fram menyförslag som du kan utgå ifrån för att skapa din egen meny under din GI-bantning.

GI-frukostar
GI-mellanmål
GI-luncher
GI-middagar

Att lyckas med sin GI-bantning är en kombination av kost, motion och målmedvetenhet. Vi tror att GI-metoden är en enkel sund och bra diet att minska i vikt av, men även en kosthållning du kan ha med dig och leva efter - hela livet. 

SUPER-GI

Super-GI innebär att man utöver den vanliga GI-kosten ser till att boosta effekten av lågkolhydratkosten. Detta gör man genom att äta och dricka saker som ökar förbränningen i kroppen men också framförallt har en blodsockerstabiliserande effekt. Här nedan listar vi tips om super-GI livsmedel. 

VATTENLÖSLIGA  FIBRER

Vattenlösliga fibrer som finns i havregryn, bönor och linfrö har en GI-sänkande effekt. Den som har låtit linfrö stå och dra i vatten, för att sedan dricka frön och vattnet för att häva en förstoppning, vet att vattnet för en geléliknande effekt. Vattenlösliga fibrer blir alla mer eller mindre gelélika under matsmältningsprocessen. Gelén som bildas av dessa lägger sig utmed tunntarmsväggen och gör att det tar längre tid för glukosen att komma ut i blodet. 

SYRA

Citron, vinäger, lime och annat surt sänker GI-värdet på maten. Generellt sett kan du tänka - desto surare - desto lägre GI-värde. Balsamvinäger som blivit så populärt att ha i dressingen till salladen är väldigt söt, ersätt den gärna med pressad lime eller citron.

KRYDDOR

Det finns kryddor som sätter fart på kroppens fettförbränning. Exempel på dessa är chili, vitlök, cayennepeppar och ingefära som ökar kroppens egen värmeproduktion och samtidigt bränner kroppen mer fett.  Andra kryddor såsom kanel, muskot, lagerblad, gurkmeja och nejlika sänker GI-värdet på den mat du äter tillsammans med kryddan. Ett riktigt bra tips är att krydda havregrynsgröten på morgonen!

GI-SÄNKARE

Det finns även livsmedel som sänker GI-värdet på maten man äter tillsammans med den. Exempel på det är surdegsbröd, bönor och andra baljväxter, linfrö, havre, korn och nötter. Surdegsbröd sägs vara så effektivt att det sänker GI-värdet även på nästkommande måltid.
 

DRYCK

Eftersom syra är GI-sänkande är citron(lime-)vatten en riktigt bra dryck. Vill man dricka något varmt är te att föredra framför kaffe. Både svart och grönt te sänker GI-värdet, och grönt te har för övrigt många andra hälsobringande effekter. På omte.se kan man läsa att det gröna teét innehåller antioxidanter som skydda kroppens celler och DNA mot fria radikaler som kan orsaka cellskador.

LYCKA TILL MED DIN GI-BANTNING!